کارکرد راوی و عمل روایت در مصیبت نامه عطّار
نویسندگان
چکیده مقاله:
روایت در همۀ داستانهای ادب فارسی حضور دارد؛ از اینرو، مطالعه و بررسی آثار داستانی از منظر شکل خاص روایی آنها، ارزشها و هنرهای نهفته در این آثار را بهتر نمایان میسازد و براساس آن میتوان توانمندیهای داستانپرداز را در شکلدهی به نظام روایی اثر در راستای محتوای آن سنجید. مصیبتنامه آخرین مثنوی از مثنویهای سهگانهی داستانی عطّار است. روایت لحظههای سلوک سالک فکرت در این مثنوی با داشتن شگردهای خاص روایی و ژرفساختی که از عرفان و آموزههای عرفانی نشأت گرفته است، قابلیت مطالعه از نظر نقش «راوی» و چگونگی پیوند آن با مفاهیم عرفانی را داراست. در این مقاله نقش راوی در مصیبتنامه از سه منظر دامنۀ مشارکت راوی، پنهان یا آشکار بودن او و قابل اعتماد بودن یا نبودن وی به همراه تعیین شکلهای جهتگیری ادراکی و ایدئولوژیک راوی، مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. آنگاه چرایی و چگونگی پیوند این ویژگیهای روایی با مفاهیم و درونمایۀ عرفانی اثر تبیین میگردد. این بررسیها نشاندهندۀ آن است که عطّار در پردازش مصیبتنامه گذشته از آنکه ناخودآگاه از ویژگیهای یک روایت مدرن بهره برده است، از نقش راوی و جهتگیریهای او نیز در راستای جهانبینی و اهداف عرفانی خود استفادههای هدفمندی نموده است. استفاده از سه راوی در دو سطح متفاوت داستانی برای انتقال حس حیرت و سرگردانی که غایت سلوک عرفانی است به روایت-شنو، تأکید بر شهودی بودن قلمرو معرفت عرفانی، نمایش فاصلۀ میان حقیقتنمایی (جستجوی حقیقت در عالم) و حقیقت (جستوجوی حقیقت در جان خود)، تأکید بر اهمیّت چشمانداز در نگاه عرفانی عطار، جهتگیری درزمانی راوی ـ سالک در تناسب با مفهوم وقت صوفیانه، بخشی از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر است.
منابع مشابه
فرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری
ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...
متن کاملفرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری
ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...
متن کاملمفاهیم اخلاقی در چهار منظومهء عطار (ا سرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه)
در این مقاله سعی شده است ظریف ترین و لطیف ترین مفاهیم اخلاقی در حکایات و تمثیلات عطار جستجو شود. لذا این مفاهیم و مصادیق اخلاقی از خلال چهار مثنوی تعلیمی معروف و مسلم وی، یعنی, اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، و مصیبت نامه استخراج و در سه حوزهء, وظیفهء انسان نسبت به خدا، وظیفهء انسان نسبت به خود و نزدیکان و وظیفهء انسان نسبت به جامعه مطرح گرد ید.
متن کاملبررسی جایگاه روایت شنوها و انگیزه راوی در الهی نامه ی عطار نیشابوری (با تکیه بر نظریه ارتباطی رومن یاکوبسن)
در علم روایت شناسی در هر متن روایی (داستان) دو سطح- جهان داستان و جهان روایت- وجود دارد و تجلی این دو جهان در الهی نامه یعطار باعث ایجاد گونه ی روایت پردازی خاصی گردیده است. از این نظر که در حکایت های این کتاب «نویسنده ی ملموس»(نویسنده ظاهری)در ابتدا با ورود به جهان داستان به نقل روایت پرداخته و روایت شنوِ آن درونی است در ادامه ناگهان خطاب وی از جهان داستان و روایت شنوِ درون داستانی قطع و در لباس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 11
صفحات 81- 122
تاریخ انتشار 2014-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023